تقویم: كشته شدن اوتامش سردار معروف عباسى

از دانشنامه‌ی اسلامی

تقویم هجری قمری

روز واقعه:15 ربیع الثانی
سال 249 هجری قمری


اوتامش كه از فرماندهان ترك‌نژاد دستگاه خلافت عباسى بود، در دربار آنان از اقتدار و موقعيت مهمى برخوردار بود به ويژه در نزد مستعين باللّه به قدرت و جايگاه بالايى دست يافت. در همين راستا مستعين عباسى أمر آموزش و تربيت فرزندش "عباس" را به وى سپرد و وى را همه كاره و وزير خويش نمود. اوتامش، از اين راه ثروت بى‌ شمارى براى خويش گرآوردى كرد.

ساير فرماندهان نظامى و سپاهيان و سربازان خليفه كه شاهد بيچارگى و تهيدستى خويش بوده و از آن سو، اوتامش را يكباره در اوج قدرت و ثروت مى‌ ديدند، ناراحت شده و سر به شورش برداشتند و تمام عقب افتادگى مواجب و تهيدستى خويش را از جانب او مى‌دانستند. بدين جهت هم‌داستان شده و وى را مورد هجوم خويش قرار دادند.

اوتامش و محافظان وى به دفاع پرداختند، وليكن توان مقابله با انبوه سربازان شورشى را در خود نديدند به ناچار به مستعين پناهنده شدند و اوتامش در قصر وى پنهان گرديد و چند روزى در آن جا بماند ولى فرماندهان و سربازان شورش‌ گر به هر نحو ممكن، وى را از آن جا بيرون آورده و بر اثر ضربات متعدد به قتلش آوردند و پس از او كاتبش "شجاع بن قاسم" را نيز كشتند و دارايى‌ ها و ثروت‌هايشان را به غارت بردند.

اين واقعه در چهاردهم و به قولى در پانزدهم ربیع الثانی سال 249 قمرى واقع گرديد.

پانویس

  1. تاريخ الطبرى، ج 7، ص 423؛ البداية والنهاية، ج 11، ص 7.

منابع

سيد تقى واردى، روز شمار تاريخ اسلام، جلد سوم، ماه ربیع الثانی

برگرفته از «https://wiki.ahlolbait.com/index.php?title=تقویم:_كشته_شدن_اوتامش_سردار_معروف_عباسى&oldid=65840»